27.08.2019
Som en af sine første gerninger vil den nye socialdemokratiske regering arbejde på at give monopol til fagforbundet 3F’s overenskomster på transportområdet. Det vil nemlig blive resultatet af det forslag, som Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) mandag præsenterede i Padborg-udvalget, og som regeringen nu har bragt ind i et lovforberedende udvalg med henblik på lovgivning hurtigst muligt. Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ITD, er stærkt kritisk.
Den nye S-regering vil nu som en af sine første gerninger give monopol til 3F’s overenskomster på transportområdet. Det vil nemlig være resultatet af det forslag, som FH og DA sammen har præsenteret i det såkaldte Padborg-udvalg, og som den nye regering omgående har bragt ind i et lovforberedende udvalg med henblik på lovgivning hurtigst muligt. Vedtages forslaget, så svarer det til, at 3F’s overenskomster ophøjes til lov, hvilket i praksis vil føre til en monopolisering af 3F’s overenskomster.
- Godskørselslovens § 6, stk. 3 er en paragraf, som de fleste vognmænd kender. Nu vil S-regeringen ændre på loven med den konsekvens, at 3F får monopol på godstransportområdet. Vi kommer nu tilbage til en situation, hvor konkurrence og markedskræfter reelt sættes ud af spil, fordi vilkårene alene fastlægges af 3F sammen med deres arbejdsgiverparter ved de overenskomstforhandlinger, som typisk foregår hvert anden eller tredje år. Det er stærkt kritisabelt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
ITD har siddet med i Padborg-udvalget. Her har FH og DA valgt at misbruge udvalgsarbejdet til at cementere 3F’s monopol på vejgodstransportområdet. Padborg-udvalget blev nedsat i kølvandet på Kurt Beier-sagen med det formål at finde løsninger, der kan forhindre tilsvarende sager. ITD havde set frem til, at der skulle findes stærke fælles løsninger til at sikre ordentlige vilkår for chaufførerne samt øget og styrket kontrol. Forslaget, der er lagt på bordet fra FH og DA’s side, handler dog udelukkende om at monopolisere 3F’s transportoverenskomster og kan ses som et led i deres forestående overenskomstforhandlinger. Regeringen vil nu lægge forslaget til grund for ny lovgivning.
- Det, som vi oplever nu, smager af magtfuldkommenhed, hvor regeringen alene tilgodeser én organisation på transportområdet med fatale konsekvenser for de øvrige. Ved overenskomstforhandlingerne i 2017 indgik 3F aftaler med arbejdsgiverne, hvor begge parter – både lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer - forpligtede sig til at arbejde aktivt for at komme tilbage til den retstilstand, der gjaldt før NORTRA-dommen, og hvor 3F i praksis havde et lovfastsat monopol på vejgodstransportområdet. Nu kan de formentlig glæde sig til at sætte flueben ud for den opgave med hjælp fra den nye regering. Det vil være til stor skade for hele det danske vognmandserhverv, siger Trine S. Plesner, direktør for ITD Arbejdsgiver.
ITD mener, at forslaget fra FH og DA bryder med den praksis, som Højesteret har lagt for dagen med NORTRA-dommen i 2015.
- I ITD arbejder vi for frie og fair lønaftaler. Vi går varmt ind for ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Men vi mener, at monopol er skadeligt for transportbranchen på den lange bane. Derfor vil vi også nu og i de kommende måneder bekæmpe genindførelse af monopolet med alle midler, siger Trine S. Plesner, som peger på, at ITD og ITD Arbejdsgiver allerede har anlagt en sag mod den danske stat for at sikre reel foreningsfrihed i Danmark.
ITD er stærkt optaget af at sikre ordentlige vilkår for chaufførerne, klare regler og effektiv kontrol. ITD ønsker særligt, at man skal se på de muligheder, der er inden for de danske rammer, herunder hvilke værktøjer der kan bruges parallelt med den europæiske lovgivning. Effektiv kontrol af transportområdet er også et vigtigt emne for ITD. ITD bakker fuldt op om mere effektive kontroller og et øget kontrolpres, fulgt op af passende sanktioner i forbindelse med alvorlige og gentagne lovovertrædelser.
- Alle skal overholde reglerne, og der skal slås hårdt ned på alvorlige forseelser. I ITD er vi fortalere for at øge antallet af vejsidekontroller og samtidig styrke kontrollen. Vi kunne godt ønske os en målrettet og risikobaseret kontrol, som den man har i Tyskland, hvor alle kompetencer på transportområdet er samlet under BAG – Bundesamt für Güterverkehr. Her viser erfaringerne entydigt, at det styrker kontrollen markant, når indsatsen er målrettet og bygger på grundig markedsovervågning og statistik, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.
CVR 37450820